De projectweek organiseert Rutgers samen met de GGD-en en start dit jaar op 20 maart. Elsbeth Reitzema (expert seksuele vorming bij Rutgers): “Wanneer kinderen in het basisonderwijs vanuit een positieve boodschap leren over hun lijf, relaties en seksualiteit, weten ze beter wat zij zelf fijn vinden en wat niet. Leerlingen die van jongs af aan op een positieve manier over relaties en seksualiteit leren, hebben een positiever zelf- en lichaamsbeeld, kunnen beter communiceren over hun wensen en grenzen en ze leren respectvoller met elkaar omgaan. Tevens blijkt uit onderzoek dat jongeren die van te voren nadenken over wat voor hen een plezierige eerste seksuele ervaring is, ook daadwerkelijk prettigere eerste seksuele ervaringen hebben en minder worden geconfronteerd met seksuele problemen als grensoverschrijdend gedrag, ongewenste zwangerschap en soa’s.”

3D model van de clitoris
Bijna de helft van de scholen (43,2%) in het speciaal- en basisonderwijs doet jaarlijks mee aan de Week van de Lentekriebels. Voor leerkrachten is er een handreiking positieve seksuele vorming geschreven. Daarnaast is dit jaar ook een 3D model van de clitoris gemaakt met lesbrief voor groep 6-8. Een reden om leerlingen informatie over de clitoris te geven, is dat de clitoris een grote rol speelt bij seksualiteit en seksueel plezier. In tegenstelling tot de piemel bij jongens is de clitoris veel minder zichtbaar. Leerlingen moeten weten dat de clitoris bestaat, waar ze ligt, hoe de clitoris eruit ziet, en wat haar functie is, zodat vrouwen (later) plezierige seksuele ervaringen kunnen hebben en hun (latere) eventuele partners ook weten hoe ze haar dat moeten geven. Door dit op een gelijkwaardige manier te bespreken, werk je al op jonge leeftijd aan gendergelijkheid.

Meest gestelde vragen gaan over seksualiteit
Dat kinderen meer willen weten over relaties, seksualiteit en hun lijf blijkt ook uit de vele vragen die de Kindertelefoon hierover krijgt. Liefde en seksualiteit zijn zelfs één van de meest besproken onderwerpen bij de Kindertelefoon. Vragen als: ‘Ben ik wel ‘normaal’?’ ‘Hoe weet je of een ander wil zoenen?’ ‘Is het normaal om te masturberen?’ en ‘Hoe vertel ik dat ik iets niet wil?’

Structurele aandacht
De projectweek helpt om relationele en seksuele vorming structureel in te bedden en het een plek te geven in het schoolplan. De Week van de Lentekriebels zorgt ervoor dat scholen structureel elk jaar in groep 1 t/m 8 les geven over relaties, seksualiteit en weerbaarheid. Dit is effectiever dan losse (gast)lessen en ad-hoc activiteiten.

Meer informatie vind je op de website www.weekvandelentekriebels.nl.