Groen doet goed

Buiten zijn en buiten leren in een natuurlijke omgeving stimuleert de ontwikkeling van zintuigen, creativiteit en de motorische, cognitieve en sociale vaardigheden van kinderen. Ook presteren kinderen beter door buiten te leren. De blootstelling aan natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht heeft een positief effect op het leer- en concentratievermogen. Bewegen stimuleert de cognitieve ontwikkeling en door buitenles hebben kinderen de mogelijkheid om meer ontdekkend te leren. Daarnaast bevorderen groene schoolpleinen de biodiversiteit en dragen ze bij aan een klimaatbestendige leefomgeving. Elk kind zou dan ook een groene speel- en leerplek in zijn of haar omgeving moeten hebben. Schoolpleinen of groene plekken grenzend aan de school spelen daarbij een sleutelrol.

Ervaring van een leerkracht

Nicole van Rooy, leerkracht op De Meidoorn in Nisse, geeft regelmatig les op een groen schoolplein: “Ik merk dat kinderen meer geconcentreerd zijn als ze buiten werken. We gebruiken andere werkvormen: ontdekken, spelenderwijs leren en samenwerken staat centraal. Ik zou het groene schoolplein zeker aanbevelen aan andere scholen: je bent meer buiten en je ziet de kinderen genieten van de buitenlucht.”

Manifest Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen

Vind jij ook dat elk Zeeuws kind buiten moet kunnen zijn en buiten moet kunnen leren? Doe mee en teken dit manifest! Het doel? In maximaal één schoolgeneratie álle Zeeuwse kinderen een groene speel- en leerplek geven. Samen ontketenen we de Groene Revolutie in Zeeland!

Benieuwd hoe een groen schoolplein eruit ziet? Bekijk het filmpje!

Vragen of meer informatie?

Heb je vragen over de Groene Revolutie of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Marissa Schoenmaker, Adviseur Publieke Gezondheid via marissa.schoenmaker@ggdzeeland.nl.