Menu

In het nieuws: antipestprogramma’s niet allemaal effectief

Marissa Schoenmaker
op 4 jun 2018 11:00

"In het nieuws: antipestprogramma’s niet allemaal effectief "

0

U heeft het vast gelezen; volgens onderzoek van de Universiteit Utrecht blijken ‘slechts’ 4 programma’s effectief; PRIMA, KiVA en Taakspel en Alles Kidzzz. Wat nu als u werkt met één van de andere antipestprogramma’s? Kunt u daar dan net zo goed mee stoppen? Onze Gezonde School coördinator Marissa zocht het voor u uit.

 

“In het onderzoek is specifiek gekeken naar effecten op pesten. Of de programma’s effecten hebben op andere psychosociale uitkomsten is in dit project niet meegenomen. Als het onderzoek aangeeft dat er weinig of geen effect op het verminderen van pesten is gevonden, betekent dit niet dat het programma niet waardevol is op het gebied van (bijv.) sociaal-emotionele ontwikkeling.

 

Er is in het onderzoek gekeken naar effecten binnen één schooljaar, maar sociale reputaties van kinderen veranderen langzaam, waardoor het mogelijk is dat effecten pas na langere tijd duidelijk worden. Het is ook mogelijk dat een aantal programma’s alleen bij langduriger uitvoering effecten bereikt. Zo zijn er programma’s waarin pas in jaar twee aandacht besteed wordt aan pesten, wat dus nu in het éénjarige onderzoek niet is meegenomen.

 

Er zijn tien programma’s opgenomen in het project, maar vier hiervan zijn niet onderzocht door beperkt gebruik in de onderwijspraktijk, beperkte financiering van programma’s of onduidelijkheid over verantwoordelijkheid.

 

Wat ook in het onderzoeksrapport benoemd wordt: de context is enorm belangrijk bij het verminderen van pesten. De programma’s worden veelal beperkt uitgevoerd, hierin wordt men beperkt door werkdruk, motivatie en ruimte van individuele leerkrachten om programma’s daadwerkelijk uit te voeren. De rol van de docenten is dus enorm belangrijk, zoals GGD Haaglanden samen met een basisschool in dit filmpje laat zien.

 

Maar de belangrijkste conclusie, die ook in het rapport genoemd wordt, is wat mij betreft de volgende: gezien het belang van goede uitvoering door gemotiveerde leerkrachten lijkt het verstandig scholen zelf te laten bepalen hoe zij pesten aanpakken, mits zij vervolgens zorgvuldig nagaan en met systematisch monitoren aantonen of de gekozen aanpak wordt uitgevoerd en of pesten daadwerkelijk verminderd. Scholen hoeven dus echt niet van stel op sprong te stoppen met waar ze mee bezig zijn."

 

Toch nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Stel ze aan uw Gezonde School adviseur of aan Gezonde School coördinator Marissa Schoenmaker via gezondeschool@ggdzeeland.nl


Reacties (0)

Laat een reactie achter