Menu

Eten en bewegen

U houdt van lekker eten. Maar hoe zorgt u ervoor dat u ook gezond eet? En hoe houdt u een gezond gewicht? Lekker en gezond gaan heel goed samen. Het ideale recept: niet te veel eten en voldoende bewegen.

 

Gezond eten

Gezond eten levert een belangrijke bijdrage aan een gezond leven. Het verkleint het risico op langdurige ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en een aantal vormen van kanker. Een gezond eetpatroon is ook de basis voor een gezond gewicht. Varieer met voeding en gebruik niet te veel suiker en vette producten. Heeft u een keer een feestje of dinertje? Neem dan de dag erna een balansdag.

 

Schijf van Vijf

Hoe ziet een gezond eetpatroon eruit? Gebruik voor een gezond eetpatroon de regels van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Heeft u vragen over uw eetpatroon of voeding neem dan contact op met een diëtist bij u in de buurt.

 

Gezond bewegen

Iedereen zou in totaal 30 minuten per dag moeten bewegen, vijf dagen in de week. Kinderen zelfs 60 minuten per dag. Door dagelijks te bewegen vermindert u de kans op allerlei gezondheidsklachten. Bewegen versterkt de spieren en verbetert uw conditie: u voelt zich fitter. Natuurlijk helpt voldoende beweging ook om uw gewicht op peil te houden.

 

Geen tijd om naar de sportschool te gaan?

In het dagelijks leven zijn er ook mogelijkheden om in beweging te blijven. Neem bijvoorbeeld de fiets naar het werk en ga lunchwandelen. Pak de trap in plaats van de lift of breng uw kinderen te voet naar school.