Menu

Weet wat u moet doen als het warm is

Hitte is niet voor iedereen een welkome periode van terras- en strandbezoek. Zeker voor ouderen brengt de zon gezondheidsrisico's met zich mee. Weet daarom wat u moet doen als het warm is.

 

 

Aanhoudend warm weer zorgt vooral voor problemen bij :  

 

  • ouderen
  • mensen met een chronische aandoening
  • mensen in een sociaal isolement
  • mensen met overgewicht
  • jonge kinderen (zuigelingen)

 

De gezondheidsklachten variëren van vermoeidheid en hoofdpijn tot jeuk en uitslag met blaasjes. In ernstige gevallen drogen mensen uit. Ze krijgen last van kramp, misselijkheid, uitputting, flauwte of bewusteloosheid. Zorg er dus voor dat u voldoende drinkt, ook als u geen dorst heeft. U drinkt te weinig als u minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is. Ongemerkt verliest u veel vocht door transpiratie. Wees daarom matig met het drinken van alcohol.

 

5 tips om ongemak tijdens hitte te beperken

  1. Heb altijd een flesje water bij de hand, zeker als u naar buiten gaat of met de auto op pad gaat.
  2. Houd uzelf koel: draag dunne kleding, blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanning tussen 12 en 16 uur.
  3. Neem een (voeten)bad of douche. Zoek verkoeling onder een boom of bij water en slaap niet onder een te warme deken.
  4. Houd uw woning koel door op tijd zonwering, ventilator of airconditioning te gebruiken. Zorg voor extra frisse lucht door het openen van ramen en/of deuren op tijdstippen dat het buiten koeler is, zoals ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends.
  5. Let bij warm weer extra op mensen in uw omgeving die hulp kunnen gebruiken en steek een helpende hand toe.

 

Vragen?

Stel vragen over uw gezondheid of het gebruik van uw medicijnen tijdens hitte aan uw arts of apotheker. Meer informatie over hitteperioden vind u bij de veelgestelde vragen rechts op deze pagina. Wilt u daarna nog iets weten, bel dan met het secretariaat Algemene Gezondheidszorg van de GGD: 0113 – 249456.